مشاوره روانشناسی چیست؟

علم روانشناسی را در واقع مطالعه ذهن و همین طور رفتار انسان ها است که می‌ تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی زیست شناختی، فشارهای اجتماعی و همچنین عوامل محیطی که بر روی عملکرد، تفکر و حتی احساسات افراد تاثیر گذار است داشت باشد. بنابراین علم روانشناسی به متخصصین در این زمینه کمک می ‌کند تا به معالجه و بهبود اختلالات روانی و حتی شناخت روان انسان ها بپردازند.

به طور کلی می توان گفت سال های زیادی است که افراد برای رفع مشکلات خانوادگی، شخصی و… به مشاوره روانشناسی مراجعه می‌ کنند. در کل این مشاوران را به عنوان بهترین راه جهت رفع مشکلاتی که خود قادر به رفع آن نیستند می دانند. در این مطلب قصد داریم که اطلاعات بیشتری در مورد مشاوره روانشناسی در اختیار شما دوستان عزیز قرار دهیم با ما همراه باشید.

 

تعریف مشاوره روانشناسی:

شاخه ‌ای از علم روان‌ شناسی که بر روی کمک به افراد و همچنین رفع پیچیدگی های روانی و مشکلات اجتماعی آن ها تمرکز می کند مشاوره روانشناسی یا Consulting psychology گفته می شود.‌

در واقع Consulting psychology به افراد جهت بهبود کیفیت زندگی کمک می کند. در کل می توان گفت طبق نظر انجمن روانشناسی آمریکا مشاوره روانشناسی نوعی تخصص است که جهت حل دغدغه های مختلف افراد در زمینه ‌های اجتماعی،  تحصیلی، احساسی، کاری، تندرستی و…. فعالیت دارد.

 

انواع مشاوره روانشناسی

 

بهتر است بدانید که مشاوره روانشناسی برای سنین مختلف کاربرد خواهد داشت. بنابراین دارای انواع مختلفی خواهد بود. به طور کلی می ‌توان گفت امروزه علم روانشناسی پیشرفت بسیار زیادی داشته است و Consulting psychology در بین مردم کاملاً شناخته شده است. به همین دلیل افراد برای رفع مشکلات مختلف خود به مراکز مشاوره مراجعه می کنند.

در واقع اگر انواع مشاوره روانشناسی را مورد بررسی قرار دهید متوجه می‌ شوید که این تخصص برای زندگی امروزه اهمیت زیادی دارد. زیرا باعث شده است تا مشکلات اصلی جامعه برطرف شود‌. در زیر سعی کرده ایم پرکاربردترین انواع مشاوره روانشناسی را توضیح دهیم.

 

مشاوره خانواده:

در واقع محبوب ترین و پرطرفدارترین نوع مشاوره روانشناسی را می توان مشاوره خانواده دانست‌. این مشاوره به تک تک اعضای یک خانواده کمک خواهد کرد تا بتوانند به بهبود روابط خود بپردازند. همچنین می‌ تواند به حل مشکلاتی که اعضای خانواده با یکدیگر دارند کمک نماید. در بعضی از مواقع ممکن است که تنها زوجین تحت مشاوره قرار بگیرند.

اما در مواردی نیز ممکن است نیاز باشد فرزندان نیز تحت مشاوره قرار داشته باشند. در کل مشاوره خانواده به یک خانواده کمک می‌ کند تا بتوانند به راحتی از شرایط بحرانی که در آن قرار گرفته اند عبور نمایند. همچنین این مشاوره سعی می کند تا مشکلات روانی همه افراد یک خانواده را مورد بررسی قرار دهد و به آن ها برای رفع مشکلات کمک نمایند.

 

مشاوره روانشناسی ازدواج:

مشاوره ازدواج را می توان نوع دیگر از مشاوره روانشناسی دانست. در واقع در آن زوجینی که قصد آغاز زندگی مشترک را دارند تحت مشاوره قرار خواهند گرفت. این مشاوره به زوجین جوان کمک خواهد کرد تا بتوانند نسبت به سالم بودن و مستحکم بودن رابطه ایی که دارند مطمئن شوند. همچنین این مشاوره به زوجین کمک می‌ کند تا به خوبی با نقاط ضعفی که در رابطه آن ها وجود دارد آشنا گردند. زیرا بعضی از نقاط ضعف می تواند در زندگی زناشویی آن ها مشکل ایجاد کند. پس آن ها می توانند با کمک مشاوره ازدواج شناخت بهتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند و زندگی مشترک خود را مستحکم تر آغاز نمایند.

 

مشاوره تحصیلی:

مشاوره تحصیلی را می ‌توان از جمله انواع مشاوره روانشناسی دانست که به کودکان و نوجوانان کمک خواهد کرد.  این شاخه از Consulting psychology به کودکان و نوجوانان برای رفع مشکلات دوران تحصیل خود از مقطع دبستان تا مقطع دانشگاه کمک خواهد کرد.

شاید تصور کنید که این نوع از مشاوره تنها برای دانش آموزانی مناسب است که دچار افت تحصیلی شده باشند. اما بهتر است بدانید که مشاوره تحصیلی می تواند به دانش آموزان برای بالا بردن اعتماد به نفس خود، رفع رفتارهای ناپسند مانند قلدری، رفع مشکلاتی که با معلم خود دارند و… مورد استفاده قرار بگیرد. به همین دلیل است که امروزه مشاوره تحصیلی را به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ‌ترین ارکان آموزشی در هر مدرسه می دانند.

البته توجه داشته باشید که علم روانشناسی بسیار گسترده است و مشاوره روانشناسی تنها به مواردی که در بالا توضیح داده شد ختم نمی‌ شود. پس می توان گفت Consulting psychology شامل انواع دیگری همچون مشاوره اعتیاد، مشاوره شغلی، مشاوره توانبخشی، مشاوره سلامت روان و… خواهد بود.

 

سخن پایانی:

به طور کلی می ‌توان گفت که علم روانشناسی به رفع مشکلات روانی و رفتاری افراد می پردازد. به همین دلیل است که افراد برای حل مشکلات مختلف خود به مشاوره روانشناسی مراجعه می‌ کنند تا بتوانند ریشه مشکلات خود را پیدا کنند و با کمک راه حل های منطقی به رفع آن بپردازند. در واقع این کار باعث می گردد تا کیفیت زندگی آن ها بهبود یابد.

به همین دلیل است که امروزه مراکز روانشناسی مختلفی تاسیس شده است. مثلاً مرکز پزشک برتر یکی از بهترین مراکز در این زمینه می باشد که شما می توانید با مراجعه به سایت پزشک برتر از خدمات فوق ‌العاده حضوری یا تلفنی آن ها بهره مند شوید.

نوشته مشاوره روانشناسی چیست؟ اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید