انحرافات ستون فقرات را بشناسید و درمان کنید

به نام خدا. من دکتر عبدالله هادی هستم و متخصص ارتوپدی و فوق­ تخصص جراحی ستون فقرات. متولد ۵۳ هستم و در سال ۷۱ وارد دانشکده پزشکی شدم. در سال ۷۹ وارد مرکز ارتپدی دانشگاه ایران شدم و سال ۹۲ هم در رشته فوق ­تخصصی جراحی ستون فقرات شروع کردم و بعد از اون هم در شهر اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشغول به کار هستم.

شایع­ترین بیماری­های ستون فقرات که در بین مراجعه ­کنندگان شما دیده می­شود چیست؟

شایع ­ترین بیماری­های ستون فقرات که بیماران به کلینیک ­ها و مطب­ها مراجعه می­کنن، این بستگی به سن بیمار داره. ما از سنین پایین درواقع سنین زیر مدرسه داریم تا سنینی که old age یا سنین بالا هستند و بر اساس شرایط سنی نوع بیماری­ها متفاوته. بیماری­هایی که بیشتر در سنین زیر ۲۰ سال هستند مشکلات ستون فقراتشون بیشتر در زمینه انحرافات هست و این انحرافات به دو قسمت کجی­ ها و درواقع کژپشتی و گوژپشتی هست یا اسکولیوز و کیفوز. اما در سنین میان­سالی بیشتر کمردردها مراجعه می­کنن که میتونه یک علت مهمش فتخ دیسک­ها باشه یا موارد دیگه. در سنین کهنسالی بیشتر مشکلات درواقع آرتروزها، تنگی کانال نخاعی، مشکلات مربوط به پوکی استخوان و شکستگی­های ناشی از پوکی و اختلال راه رفتن و این­ها مطرح میشه و درواقع رِنج وسیع سنی رو میتونه در فیلد کاری ما دربربگیره.

راه­های تشخیص انحراف ستون فقرات و انواع آن چیست؟

از لحاظ انحرافات ستون فقرات شایع­ترین انحرافی که بیماران به ما مراجعه می­کنن، انحرافات کژپشتی یا اسکولیوز هست که طبق آمار بین یک تا سه درصد سنین مدرسه­ای ما و کشورهای دیگه میتونه شامل این انحرافات باشه. انحرافات گوژپشتی یا کیفوز در درجه دوم انحرافات هستند و اینها هم در سنین مدرسه یواش یواش خودشونو رو می­کنن و در سنین نوجوانی به حالت تثبیت شده می­رسن. اول این نکته رو بگم که یک گوژپشتی عادتی داریم که این خیلی خیلی شایعه توی منازل و مادرها و پدرها خیلی بچه­هاشون رو میارن که این بچه خیلی قوز می­کنه، ولی وقتی که در حالت معاینه و ایستاده اینها رو ما بهشون میگیم صاف بایستند، اینها اکثراً خودشون رو صاف می­کنن و درواقع بیماری خاصی نیست. بیشتر یک عادت غلطه. از لحاظ راه­های تشخیص انحرافات ستون فقرات خُب یه بحثی هست که توی منازل چیکار کنیم و والدین چیکار کنن؟ و یک بحثی هست که توی مدارس که این شایع­ترین حالت بروزشه باید چه رفتاری داشته باشن؟ الان تقریباً خوشبختانه توی مدارس مربی­های پرورشی یا ورزشی به این قضیه واقف هستند و از لحاظ بهداشتی بچه­ها رو یک معاینات نصفه و نیمه انجام میدن و بعضاً هم ارجاع میدن که این خیلی خوبه ولی توی خیلی مدارس این قضیه اتفاق نمی­افته. مهم­ترین تستی که میشه با اون انحرافات کژپشتی رو بررسی کرد تست به جلو خم شدن مثل حالت خم شدن به رکوعه که از پشت سر و از پشت بیمار اون ستون فقرات بیمار رو بررسی و دید بزنیم که آیا همه چی قرینه هست یا مثلاً دنده­ها پایین و بالا هستند. از لحاظ قوز هم درواقع گوژپشتی هم اگر بچه به صورت صاف بایسته ولی باز هم میشه با لمس دست این رو حس کرد. با لباس کمتر هم میشه این رو متوجه شد که اگر پشت به صورت صاف نشه در حالت عمداً ایستادن این معنیش اینه که احتمالاً یک قوز هم هست. در صورت شک دیگه باید به یک پزشکی که به این زمینه آگاه هست مراجعه کرد.

دیسک کمر و کانال نخاعی چه علائمی دارد؟ و چه زمانی به عمل نیاز دارد؟

در زمینه این که دیسک کمر و تنگی کانال کی نیاز به عمل جراحی دارن و در کل جامعه همیشه از جراحی متنفره و فرار می­کنه و بعضی وقت­ها مجبورید که تن به این کار بده، این که چه زمانی واقعاً باید این مشکلات عمل بشن بحث زیاده ولی به صورت خیلی خلاصه باید بگیم که خیلی از این کمردردهایی که اتفاق میفته اولاً علت خاصی ندارد و خیلی از این کمردردها با تغییر روش زندگی قابل اصلاحه. اگر کمردردی علتش دیسک کمر باشه معمولاً در سنین جوانی و میان­سالی اتفاق میفته و اگر اون دیسک باعث بشه که فرد زندگی کاریش و زندگی روزمره­ش رو دچار اختلال ببینه و یا روند درد جوری باشه که رو به پیشرفت باشه علی­رغم پیشگیری­ها و رعایت­ها باز هم درد رو به پیشرفته و یا این که نقص عصبی و یا قدرت پاشو بخواد کم بکنه یا احساس بکنه که اون توانایی قبلیش رو داره از دست میده، اینها باید تن به عمل بدن البته به شرطی که این دیسک دیسکی باشه که واقعاً قابلیت جراحی داشته باشه نه هر دیسکی. هر جراحی دوست داره تا اونجایی که میتونه دیسکی رو عمل نکنه ولی بعضی وقت­ها باید یه دیسکی عمل بشه چون اگر عمل نشه موقعیت شغلی، موقعیت سلامتی یک بیمار ممکنه در خطر باشه. از لحاظ تنگی کانال هم تقریباً توی همین مایه­هاست. تنگی کانال بیشتر توی افراد پیر هست و تا زمانی که یک فرد بیماری اون تحرک مورد انتظار خودش رو داره، الزامی به عمل نیست ولی فرضاً یه آدم ۷۰ ساله­ای که دوست داره روزی ۱ کیلومتر راه بره خب این بیشتر از ۵۰ متر نتونه راه بره یا این که یواش یواش خودش حس می­کنه که زمین­گیر میشه، خب اینها بهتر است اگر که شرایط قلبی-عروقی شون و بیماری­های زمینه­ای شون اجازه میده، این تنگی کانال درمان بشه در غیر این صورت فرد رو میتونه زمین­گیر و گوشه­نشین بکنه و هر چی هم که سن به سمت بالا پیش میره شرایط عمل کردن افراد پیر سخت میشه و بعضاً غیرممکن میشه. بنابراین اگر پزشکی صحبت از عمل کرد، بهتر است که اگر می­خوان مشاوره تکمیلی هم بکنن. اگر یکی دو تا پزشک نظرشون بر عمله، این کار رو خیلی به تأخیر نندازن.

چگونه می­توان از ایجاد کمردرد و دیسک کمر پیشگیری کرد؟

در مورد پیشگیری کمردرد خب بحث کمردرد یکی از شایع­ترین مشکلاتی هست که بشر باهاش درواقع گرفتاری داره و پیشگیری از اون خیلی مهمه. علت­های زیادی هست که ما میتونیم در خصوص پیشگیری کمردرد صحبت بکنیم و مهم­ترین چیز بحث ارگونومی و تنظیم رابطه­ی ما با محیط کاری­مون هست. هر انسانی بسته به شرایط کاریش ممکنه محیط خاص خودش رو داشته باشه. یک کارمند یا یک فردی که پشت میز میشینه محیط کاری خودش رو داره، یک کارگر ساختمانی و …. محیط­های خودشون رو دارن. ولی در کل چیزهایی که بیشتر مطرحه یکی بحث وزنه که اگر اضافه­وزن بیشتر از ۵ درصد باشه این میتونه روی کمردرد اثر بذاره و باید این وزن و تنظیم وزن جدی گرفته بشه. نشستن­ها همیشه باید بر اساس قانون سر روی لگن باشه و نشستن­هایی که سه سمت جلو خم میشن و یا خیلی قوز می­کنن و صاف نمیشینن اینها می­تونه روی کمردرد اثر بذاره. اگر شخصی مجبوره ایستادن­های طولانی داشته باشه، بهتره دائماً یکی از پاها روی چهارپایه باشه و دائماً این جا عوض بشه. مثلاً خانم­ها که ظرف می­شورن و پشت سینک می­ایستن، بهتره دائماً موقعیت پاهاشون رو تغییر بدن. بلند کردن اجسام نکته خیلی خیلی مهمیه که انسان­ها از اول باهاش گلاویز بودن و قانون بلند کردن اجسام قانون خودش رو داره. تا اونجایی که میشه بهتره که یک جسمی رو بهتره هل بدیم و بهترین هل دادن این است که از پشت به جسم تکیه بدیم و اون جسم رو به عقب هل بدیم ولی اگر قرار شد جسمی رو بلند کنیم، بهتره که زانو بزنیم و از کمر خم نشیم و از زانو بلند بشیم و جسم رو بلند کنیم. اون جسم رو تا جایی که میتونیم به بدن خودمون نزدیک کنیم که فشار به سیستم ستون فقرات کم بشه. سیگار یک بحث خیلی مهمه. اونهایی که سیگار می­کشن، سه برابر افراد عادی کمردرد دارن. نوع خوابیدن مهمه که بهترین نوع خوابیدن به پهلو خوابیدنه و بدترین نوعش به شکم خوابیدنه. استرس­های روزمره که خیلی خیلی خیلی مهمه که باعث کمردردهای اسپاستیک عضلانی میشه و نیازی به MRI و اینها خیلی وقت­ها نیست و درمان اینها اکثراً دارویی نیست و بیشتر تغییر سیستم محیطی و اینهاست. بعضی وقتا لباس­هایی که یک مقداری فرد رو محدود می­کنه مثل لباس جین، اینها می­تونه باعث کمردرد بشه. بعضی چیزها اگر به خصوص که سنگین باشه بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ درصد به خصوص سنین مدرسه نباید باشه وزن این کیف­ها و بهتره قرینه سوار بشه مثل کیف­های سه بندی که اگر قرار شد مثل کوله باشه اینها بهترین انتخابه. در کل کمردرد یک مشکل شایعی هست که بهترین راه درمانش شاید پیشگیری از اون باشه و این پیشگیری یک چیزیه که باید هر انسانی توی زندگی روزمره­ش اصول خودش رو رعایت کنه.

نوشته انحرافات ستون فقرات را بشناسید و درمان کنید اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید