راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک

راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک یکی از پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی برای رفع نواقص در اندام‌های مختلف بدن بیماران است. اغلب جراحی‌های زیبایی به صورت اختیاری و توسط بیماران انتخاب می‌شوند، پس بروز برخی از عوارض شایع چندان جای نگرانی ندارد و با رعایت دستورالعمل‌هایی روند بهبود سرعت پیدا می‌کند. اما اگر بیماران به دستورات پزشک معالج بعد از عمل جراحی توجه نکنند با عوارضی مانند عفونت، از هم گسستگی برش‌ها و افزایش تورم روبه‌رو خواهند شد. در ادامه راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک را شرح خواهیم داد تا با پیروی از آنها بتوانید دوره نقاهت خود را به سرعت طی کنید.

شایع‌ترین عوارض جراحی پلاستیک و راهکار درمان آنها

امروزه انجام جراحی‌های زیبایی با وجود هزینه‌های سنگین و عوارض متعدد، همچنان متقاضیان زیادی دارد. از شایع‌ترین عوارض جراحی پلاستیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد و تورم

احساس درد و تورم در اندام‌های مختلف بدن که مورد جراحی زیبایی قرار گرفتند، عوارضی شایع و طبیعی است. برای تسکین درد بهتر است از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک معالج استفاده کنید.

هماتوم

این عارضه خود را در جراحی پلاستیک با ایجاد لخته خونی و کبودی بزرگ به صورت دردناک نشان می‌دهد که راهکار آن تخلیه خون و درمان آن در اتاق عمل است. احتمال ابتلای مردان به هماتوم نسبت به زنان بیشتر است.

سروما

یکی از شایع‌ترین عوارض در عمل جراحی زیبایی در ناحیه شکم، مربوط به عارضه سروما می‌شود. به طوری که با تجمع سرم یا مایع استریل بدن در زیر سطح پوست، زمینه تورم همراه با درد فراهم می‌شود. در برخی از موارد این سروماها عامل بروز عفونت می‌شود و پزشک معالج با استفاده از سوزن اقدام به تخلیه آنها می‌کند.

راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک| از بین رفتن خون بدن

بدن همواره در عمل جراحی پلاستیک، مقدار قابل توجهی از خون خود را از دست می‌دهد که از عوارض آن افزایش فشار خون بیمار در حین عمل و احتمال خونریزی داخلی بعد از عمل است. این عوارض گاهی اتفاقات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

عفونت

بروز علائم عفونت یکی دیگر از عوارض شایع جراحی پلاستیک است که اغلب بعد از جراحی و در دوره نقاهت رخ می‌دهد. یک راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک ناشی از عفونت، انجام مراقبت‌های بهداشتی بعد از عمل است. در صورتی که سطح عفونت شدید و داخلی باشد باید زیر نظر پزشک معالج درمان با آنتی بیوتیک‌های داخل وریدی را آغاز کنید.

آسیب عصبی

یکی از عوارضی که افراد بعد از جراحی زیبایی دچار آن می‌شوند، آسیب عصبی و احساس گزگز و بی حسی در اندام‌های مختلف بدن است. این نوع آسیب‌های عصبی اغلب موقتی هستند و در برخی از موارد نیز به صورت دائمی ماندگار خواهند بود.

ایجاد لخته خونی و آمبولی ریه

یکی از عوارض نادری که در برخی از بیماران تحت عمل جراحی پلاستیک رخ می‌دهد، ایجاد ترومبوز ورید عمقی یا لخته خون است که اغلب در سیاهرگ‌های عمقی و ساق پا، ایجاد می‌شوند. در صورتی که این لخته‌ها به ریه‌ها نفوذ کنند تبدیل به آمبولی ریه شده و سبب فوت بیمار می‌شود. خطر لخته شدن خون در بیمارانی که چند عمل جراحی را در فواصل زمانی کوتاه انجام دادند، نسبت به بیمارانی که تنها یک عمل زیبایی انجام داده‌اند، بیشتر است.

ورود آسیب به اندام‌های بدن

برخی از جراحی‌های پلاستیک مانند لیپوساکشن می‌تواند برای سایر اندام‌های داخلی بدن بسیار خطرناک باشد و به آنها آسیب برساند. در صورتی که به دلیل برخورد پروب جراحی با اندام‌های داخلی، سوراخی ایجاد شود، می‌تواند از طریق جراحی ترمیمی درمان شود.

راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک ناشی از جای زخم

جراحی پلاستیک همواره با ایجاد اسکار و زخم روی بدن همراه است که این جای زخم‌ها برای بسیاری از بیماران امری نگران‌کننده است. در برخی از موارد این اسکارها به صورت غیرطبیعی و ضخیم با رنگ قرمز برجسته می‌شوند که تنها با انجام عمل زیبایی مجدد در این ناحیه قابل درمان هستند. در مواردی نیز مصرف دارو و استعمال پمادهای تجویز شده توسط جراح پلاستیک درمان کننده جای زخم است.

عدم رضایت از نتایج عمل جراحی پلاستیک

برخی از بیماران از نتیجه عمل جراحی زیبایی خود رضایت کامل را ندارند چرا که بعد از بهبودی با عوارضی مانند عدم تقارن اندام‌های بدن روبرو می‌شوند. در این شرایط تنها راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک مربوط به نامطلوب بودن نتیجه عمل زیبایی، انجام حراجی مجدد بنابر تشخیص پزشک معالج است.

۸ راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک

یکی از دغدغه‌های مهم بیماران متقاضی جراحی پلاستیک این است که چه مواردی را در فعالیت‌های روزانه خود رعایت کنند تا روند بهبودی آنها بعد از عمل زیبایی با کمترین عوارض طی شود. در صورتی که ۸ راهکار زیر را به منظور کاهش عوارض جراحی دنبال کنید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

به توصیه‌های و دستورالعمل‌های پزشک جراح پلاستیک به صورت دقیق توجه کنید.
در صورت داشتن علائم شدید و عوارض غیرطبیعی این موارد فورا با پزشک معالج خود در میان بگذارید.
هنگام استراحت، برخاستن و انجام فعالیت‌های سبک روزمره آرامش داشته باشید تا روند طبیعی بهبودی شما طی شود.
در برخی از جراحی‌های پلاستیک مانند عمل بینی باید ظرف ۷۲ ساعت اول بعد از جراحی زیبایی حتما از کمپرس سرد استفاده کنید تا از میزان تورم صورت شما کاسته شود.
بدن بیماران بعد از جراحی پلاستیک برای بهبود نیاز به انرژی دارند، پس داشتن خواب کافی را در اولویت قرار دهید.
پیروی از رژیم غذایی سالم، خوردن میوه و سبزیجات و آب کافی روند بهبودی بیماران را سرعت می‌بخشد.
انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی را برای مدت طولانی به تعویق بیندازید تا دوره نقاهت شما تا بهبود کامل بدون دردسر طی شود.
جهت طی کردن روند نقاهت تا بهبودی بعد از جراحی پلاستیک باید صبر داشته باشید تا به نتیجه دلخواه برسید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم که تمام عوارض شایع، موقتی و طولانی مدت جراحی پلاستیک را بیان کنیم تا شما عزیزان با مطالعه آنها، اطلاعات مفیدی را کسب کنید. همانطور که گفته شد، بهترین راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک، توجه به دستورالعمل‌های پزشک معالج و عدم انجام فعالیت‌های آسیب‌زا در دوره نقاهت تا بهبودی کامل است. اگر در این زمینه تجربه شخصی دارید، آنها را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نویسنده: دکتر علی علوی راد

نوشته راهکار کاهش عوارض جراحی پلاستیک اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید