در مورد ارتودنسی متحرک چه می دانید؟

ارتودنسی متحرک یا بریس موبایل راحت تر و بهداشتی تر از نوع ثابت آن است. به همین دلیل، بسیاری از افراد آن را برای به دست آوردن یک لبخند زیبا و کاربردی انتخاب می کنند. چیزی که خیلی ها نمی دانند این است که ارتودنسی های متحرک همیشه مترادف با سیم و بریس های مزاحم نیستند. در واقع، دستگاه‌های ارتودنسی متحرک به طور فزاینده‌ای در بازار رایج شده‌اند که موقعیت‌های مختلف دندانی نادرست را در کودکان و بزرگسالان اصلاح می‌کنند.

 

ارتودنسی متحرک چیست؟

بیایید در مورد ارتودنسی متحرک اطلاعات بیشتری بدست آوریم. این نوع دستگاه های ارتودنسی ابزارهایی هستند که بیمار می تواند در هر زمانی بدون مشکل از دهان خارج کند. اگرچه بریس های متحرک هم در بزرگسالان و هم در کودکان محبوب هستند، اما بسته به درمان ارتودنسی و اصلاحاتی که باید انجام شود متفاوتند. به همین دلیل، ابتدا باید بین درمان های ارتودنسی متناسب با رشد کودکان و درمان های ارتودنسی اصلاحی نامرئی تمایز قائل شویم.

 

بریس های متحرک برای کودکان

در حوزه ارتودنسی متحرک برای کودکان ما از ابزارهایی صحبت می کنیم که با هدف اصلاح مشکلات رشد فک بالا و پایین و مشکلات رویش دندان انجام می شوند. این درمان ها برای کودکان در سنین بالا، به ویژه کودکان بین ۷ تا ۱۱ سال هدف قرار می گیرند. در واقع، در این سن می‌توان روی استخوان‌های صورت که موقعیت نامناسبی دارند، اقدامات موثری انجام داد. این اقدامات در بزرگسالی فقط با درمان ترکیبی ارتودنسی و جراحی ارتوگناتیک در بیمارستان قابل اصلاح هستند. ارتودنسی متحرک به شما این امکان را می دهد که زیبایی شناسی صورت را بهبود بخشید و استخوان های فک را در راستای رشد صحیح هدایت کنید. اندازه و موقعیت صحیح این استخوان ها از مشکلات گاز گرفتگی، درد عضلانی و گردن یا اضافه بار مفصل گیجگاهی فکی جلوگیری می کند. همچنین باعث می شود سایش غیر طبیعی دندان ها و مشکل ترومای دندانی کاهش یابد.

در نهایت، ارتودنسی متحرک به شما این امکان را می دهد که رویش دندان ها را در قوس ها به موقعیت صحیح هدایت کنید. دندان‌های مرتب نه تنها ظاهری سالم‌تر به ما می‌دهند، بلکه امکان بهداشت بهتر را نیز فراهم می‌کنند. بنابراین، بروز بیماری‌های پریودنتال یا پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهند. در نتیجه می توان گفت ارتودنسی متحرک می تواند انتخاب مناسبی برای اصلاح طیف وسیعی از بیماری ها باشد.

 

ارتودنسی متحرک چه مشکلاتی را اصلاح می کند؟

درمان‌های ارتودنسی متحرک برخی از موقعیت‌های خطرناک مانند فاصله زیاد یا کمبود فاصله بین دندان‌ها، کراس بایت یا فشار بیش از حد کام، رشد غیرطبیعی استخوان فک بالا یا پایین و … را اصلاح می‌کنند.

استفاده از ارتودنسی متحرک در کودکان برای سنین ۶-۷ تا ۱۲ سال توصیه می‌شود، درست زمانی که کودک پتانسیل رشد دارد. اگرچه این مسئله در مورد هر فردی متفاوت است، اما پس از ۱۲ سالگی، غالبا جایگزینی کامل دندان انجام شده و ایجاد تغییر در موقعیت دندان ها دشوار می شود. پس از این سن درمان های ارتودنسی اصلاحی بر اساس روش های مختلف مانند براکت های فلزی انجام می شود. پس بسیار مهم است که والدین برای رفع مشکل دندان و فک کودکان خود به موقع به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند.

 

اولین مراجعه به دندانپزشک اطفال یا متخصص ارتودنسی

متخصصان توصیه می کنند اولین بار پس از ۶ سالگی کودک به متخصص دندانپزشکی کودکان یا ارتودنسی مراجعه کنید. در طی این معاینات، دندانپزشک اطفال و متخصص ارتودنسی رشد صحیح استخوان های فک را بررسی کرده و درمان مناسب را برای مشاهده هرگونه ناهنجاری رشدی راهنمایی می کند. تنها به لطف ارتودنسی متحرک که در سنین رشد به کار می‌رود، می‌توانیم مستقیماً روی استخوان‌ها عمل کرده و مشکلات پروگناتیسم، رتروگناتیک یا عدم تقارن صورت را برطرف کنیم. پیشگیری در این سنین حیاتی است. در صورت عدم اقدام به موقع، در بزرگسالی مراحل انجام اصلاحات پیچیده تر و پر هزینه تر می شوند. با این حال، ما نمی توانیم فقط در مورد ارتودنسی متحرک برای کودکان صحبت کنیم: بریس های دندانی متحرک برای بزرگسالان نیز وجود دارد.

در سال های اخیر رشته ارتودنسی رشد چشمگیری داشته است. بریس های متحرک به دلیل کاربردی بودنشان به طور فزاینده ای برای افراد در سنین مختلف مورد تقاضا هستند. پس از پایان درمان ارتودنسی، مرحله مهار شروع می شود. این مرحله به اندازه مرحله درمان مهم است زیرا هنگامی که دستگاه ها از دهان خارج می شوند، دندان ها تمایل دارند به موقعیت اولیه خود بازگردند. برای حفظ موقعیت صحیح دندان ها در قوس، ارتودنتیست ها دو نوع نگهدارنده قرار می دهند: ثابت و متحرک.

 

افرادی که از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند چه توصیه هایی را باید رعایت کنند؟

در ابتدا باید در نظر داشته باشیم که بهداشت دستگاه دندانپزشکی متحرک خیلی مهم است. هر بار که آنها را از دهان خارج کردید باید به طور کامل با آب یا صابون ملایم بشویید و توصیه می شود هر از گاهی با قرص های مخصوص این کار را انجام دهید. در نهایت، نباید فراموش کنیم که برای موثر بودن درمان، لازم است دستگاه را در زمان های برنامه ریزی شده توسط متخصص ارتودنسی در دهان قرار دهید. در غیر این صورت، مدت زمان درمان به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

 

سخن پایانی:

افرادی که تصمیم به انجام ارتودنسی می کنند گزینه های زیادی برای انتخاب و انجام ارتودنسی دارند که بنابر بودجه و نوع ایرادی که دندان هایشان دارد می توانند اقدام به انجام آن کنند. ارتودنسی ثابت و متحرک دو نوع از متداول ترین انواع ارتودنسی است که افراد استفاده می کنند، ارتودنسی متحرک می تواند مشکلاتی نظیر موقعیت‌های خطرناک مانند فاصله زیاد یا کمبود فاصله بین دندان‌ها، کراس بایت یا فشار بیش از حد کام، رشد غیرطبیعی استخوان فک بالا یا پایین و … را اصلاح می‌کند.

نوشته در مورد ارتودنسی متحرک چه می دانید؟ اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید