بهترین سن برای تشخیص پوکی استخوان چه سنی است

بهترین سن برای تشخیص پوکی استخوان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به خصوص در مورد خانم‌ها که با سهل‌انگاری از کنار آن رد می‌شوند. یائسگی یک دوران تهدید کننده برای بانوان است که استخوان تا حد زیادی شکننده و ضعیف می‌شود.

در این مقاله قصد ما این است که به سنین حساس در معرض پوکی استخوان بپردازیم که اصطلاحا استئوپنی گفته می‌شود. یعنی هنوز مبتلا به پوکی استخوان نشده‌اند اما در معرض و مرز رسیدن به آن هستند.

پوکی استخوان چیست

پوکی استخوان یا Osteoprosis  در واقع ضعف استخوانی است. استخوانی که تا چند سال پیش در برابر فشارهای عادی مقاوم بود، اکنون در برابر آن‌ها ضعیف و شکننده شده و آسیب می‌بیند. اینجاست که گفته می‌شود فرد به پوکی استخوان مبتلا شده است.

استخوان یک بافت کاملا زنده است که در طول زندگی مدام در حال تجزیه و جایگزین شدن است. وقتی این فرایند تجزیه و جایگزینی از حالت طبیعی و چرخه‌وار خود خارج شود، با استخوانی توخالی یا اصطلاحا پوک مواجه می‌شویم که جایگزینی از تراکم استخوانی ندارد. در ابتدا با حالت استئوپنی مواجه می‌شویم مابین چرخه طبیعی و پوکی استخوان همان مرز ابتلا به پوکی استخوان که در ابتدای مقاله بدان اشاره کردیم.

برای همین است که باید بهترین سن برای تشخیص پوکی استخوان را در نظر بگیریم و آزمایش‌های تشخیص را به موقع انجام دهیم. اگر پیشگیری به عمل نیاید، کم‌کم  به پوکی استخوان مبتلا خواهیم شد.

عوامل موثر بر پوکی استخوان

اگرچه بهترین سن برای تشیص پوکی استخوان بسیار مهم است اما عوامل مهم بر این بیماری هم تا حد زیادی مهم است. برای همین بد نیست با عوامل تاثیرگذار این بیماری آشنایی داشته باشید.

ژنتیک

به طور کلی نمی‌توان گفت ژنتیک نقش اصلی را در زمینه پوکی استخوان دارد. اصولا در مورد ژنتیک بر روی بیماری‌ها همه چیز نسبی است. افرادی که در خانواده مبتلا به پوکی استخوان بوده‌اند، همچنین پوست روشن دارند و در کنار آن لاغر اندام هستند، ممکن است بیشتر از سایرین در معرض پوکی استخوان قرار بگیرند. برای همین بهتر است ، بعد از سنینی که در ادامه مقاله ذکر می‌کنیم، آزمایشات خود را آغاز کنند.

تغذیه ناکافی و نامناسب

متاسفانه تغذیه افراد مخصوصا زنان امروزه نسبت به گذشته نامناسب است. فقر کلسیم در  رژیم غذایی این خطر را برای بیشتر خانم‌ها به همراه دارد که در سنین بالاتر به پوکی استخوان مبتلا شوند. همچنین مصرف الکل و دخانیات تا حد زیادی می‌تواند بر روی پوکی استخوان تاثیرات مخرب بگذارد. برای همین است که زنان باید بیش از مردان در این مورد دقت داشته باشند.

کاهش استروژن

یکی از عوامل شایع پوکی استخون کاهش استروژن است که بعد از یائسگی اتفاق می‌افتد. در واقع برخی گمان می‌کنند بهترین سن تشخیص پوکی استخوان همین دوران یائسگی است، در حالی که قبل از این دوران باید اقدام صورت بگیرد. تا اقدامات لازم جهت پیگشیری و عوارض کاهش استروژن صورت بگیرد.

بهترین سن برای تشخیص پوکی استخوان

سوال اینجاست که بهترین سن برای تشخیص پوکی استخوان دقیقا چه موقعی است. پزشکان سنین مختلفی را برای پیشگیری از پوکی استخوان به عنوان هشدار به زنان گوش زد می‌کنند.

قبل از ۶۵ بعد از ۴۵

بعد از ۴۵ زنگ خطر جدی پوکی استخوان شروع می‌شود. البته اگر به صورت جدی و پیشگیرانه بخواهید از این موضوع جلوگیری کنید. همچنین اگر خطر ژنتیکی در خانواده شما وجود دارد، باید بدانید که از سن ۳۵ سالگی به بعد تراکم استخوان رو به تحلیل می‌رود و این خود ما هستیم که باید با ورش و تغذیه مناسب و پیشگیری از تحلیل و پوکی‌ استخوان در آینده جلوگیری کنیم.

عوامل پیشگیری کننده پوکی استخوان

خوب شاید بد نباشد بعد از اینکه متوجه شدیم بهترین سن تشخیص پوکی استخوان کی و چه موقع است، اکنون از عوامل پیشگیری کننده هم مطلع باشیم.

برخی از این عوامل عبارتند از:

کاهش مصرف پروتئین حیوانی

مطالعات زیادی صورت گرفته است که نشان می‌دهد، مصرف پروتئین‌های حیوانی با افزایش اسیدهای آلی همراه هستند. از آن طرف باید کلسیم زیادی از استخوان‌ها خارج شود، که با این چرخه بار کلسیم زیادی هم از کلیه‌ها دفع خواهد شد. مجموعا پوکی استخوان را شاهد خواهیم بود. در عوض بهتر است از اسیدهای چرب مثل ماهی‌ها، سویا،پروتئین گیاهی، میوه‌جات و سبزیجات استفاده کنید.

نمک را کم کنید

مصرف نمک به طور کلی برای سلامت بدن مفید نیست. یکی از تهدیدات نمک پوکی استخوان است چرا که با خروج زیاد کلسیم از استخوان و دفع آن از کلیه‌ها همراه است. بنابراین آن را از رژیم غذایی خود حذف نکنید اما بهتر است آن را خیلی زیاد محدود کنید، به جای آن از لیموترش تازه برای خوش طعم کردن غذا استفاده کنید.

وزش کنید

ورزش و تحرک یکی از بهترین عوامل پیشگیری کننده در پوکی استخوان است. این موضوع در زنان بالای ۴۵ سال بسیار صادق است. مخصوصا زنانی که در شرف یائسگی هستند یا آن را پشت سر گذاشته‌اند. بهتر است هفته‌ای ۲ الی ۴ بار را به ورز‌ش‌های مختلف پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری یا کوهنوردی  بپردازند.

تهدید مردان توسط پوکی استخوان

بهترین سن تشخیص پوکی استخوان در مردان بالای ۵۰ سال است. تصور بر این است که پوکی استخوان فقط برای زنان است، در حالی که اینگونه نیست. اگر چه شاید از هر سه زن بالای ۵۰ سال یک نفر در معرض پوکی استخوان لاشد باشد اما از بین نه نفر مرد بالای ۵۰ سال هم یک نفر در معرض خطر پوکی استخوان است.

لوب مطلب این است که مردان هم بعد از این سن باید آزمایشات و غربالگری‌های لازم را اعمال کنند تا کمتر در معرض خطر قرار بگیرند. در ضمن عوامل پیشگیری کننده را در بخش بالا مد نظر قرار دهند.

درمان پوکی استخوان

اگر بهترین سن تشخیص پوکی استخوان را بدانید، دیگر به مرحله درمان نخواهید رسید. اما برای درمان پوکی استخوان  باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک بعد از انجام آزمایش، تشخیص و همچنین درجه  پوکی استخوان شروع به درمان از طریق دارو می‌کند.

طول دوره درمان بسته به نظر پزشک و شدت پوکی استخوان دارد.

نتیجه: بهترین سن تشخیص پوکی استخوان

برای اینکه بهترین سن را برای تشخیص پوکی استخوان برگزینیم، بهتر است یک سری مولفه را در مورد خود و شجره خانوادگی بدانیم:

اینکه آیا در خانواده ما؛ مادر یا مادربزرگ به پوکی استخوان مبتلا بوده‌اند.

جثه خود را در نظر بگیریم؟ آیا لاغر اندام هستیم، نوع تغذیه ما چگونه است، سعی می‌کنیم، کلسیم و ویتامین‌های مورد نیاز را در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

پوکی استخوان جز بیماری‌هایی است که هم به وراثت مرتبط است و هم به نوغ تغذیه ارتباط دارد. باید این دو موضوع را در نظر بگیرید. بهترین سن تشخیص پوکی استخوان بعد از ۴۵ سالگی و قبل از ۶۵ سالگی است. یعنی دوره‌ای که زنان وارد یائسگی می‌شوند و خطر پوکی استخوان آن‌ها را تهدید می‌کند. اگرچه که مردان هم از این بیماری مستثنی نیستند و بهتر است بعد از ۵۰ سالگی حتما تست‌های مربوطه را انجام دهند.

نوشته بهترین سن برای تشخیص پوکی استخوان چه سنی است اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید