رژیم غذایی MIND و نقش آن در پیشگیری از آلزایمر

رژیم غذایی MIND با توصیه‌های غذایی برای مصرف و یا عدم مصرف بعضی از مواد غذایی سعی می‌کند که ابتلا به بعضی از بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر را به تعویق اندازد.

اختلال شناختی شامل بیماری‌های است که در آن مشکل حافظه، یادگیری و یا پردازش‌ فکری وجود دارد. در سال ۲۰۲۱ بیماری آلزایمر در رتبه ششم علل اصلی مرگ در ایالات متحده است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اختلالات شناختی بخش جدانشدنی و طبیعی افزایش سن و پیری است اما با رعایت نکات سلامتی می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

رژیم غذایی MIND ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DASH است و تحقیقات نشان می‌دهد که این رژیم غذایی می‌تواند احتمال از ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های شناختی دیگر جلوگیری کند. در ادامه با این رژیم غذایی بیشتر آشنا می‌شویم.

 

آشنایی با رژیم غذایی MIND

رژیم غذایی MIND ترکیبی از دو رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH است. تحقیقاتی که به‌صورت جداگانه انجام شده‌اند نشان می‌دهند که این دو رژیم در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های شناختی کمک می‌کند. مارتا کلر موریس این دو رژیم غذایی را برای افزایش کارایی ترکیب کرد و رژیم غذایی MIND را ایجاد کرد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای عمدتاً از غلات، حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و ماهی و به مقدار کم از گوشت قرمز، تخم‌مرغ و لبنیات تشکیل شده است. رژیم غذایی DASH بیشتر بر مصرف میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی کم‌چرب تاکید دارد. همچنین فرد می‌تواند در این رژیم غذایی از غلات کامل، مرغ، ماهی و آجیل استفاده کند اما باید مصرف چربی‌های اشباع شده، قندها و گوشت قرمز را به حداقل برساند.

رژیم غذایی MIND با ترکیب این الگوها، یک رژیم غذایی ارائه می‌دهد که فرد را به مصرف بسیاری از غذاهای گیاهی، ماهی و مرغ تشویق می‌کند و فرد را از مصرف چربی‌های اشباع و کربوهیدرات‌های پیچیده منع می‌کند.

 

هدف رژیم غذایی MIND چیست؟

به‌طورکلی هدف از رژیم غذایی MIND کمک به بهبود عملکرد مغز و افزایش تاب‌آوری شناختی در افراد مسن است. تاب‌آوری شناختی، ظرفیت غلبه بر اثرات منفی ناکامی‌ها و استرس مرتبط به عملکردهای شناختی است. تحقیقات نشان می‌دهد که سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی باکیفیت و مناسب می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و افزایش تاب‌آوری شناختی کمک کند.

این رژیم غذایی با درنظرگرفتن نکته بالا طراحی شده است تا خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل در سنین بالا را کاهش دهد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۲ انجام شد تأثیر این رژِیم غذایی بر کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل را بهتر اثبات کرد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این رژیم غذایی ۳۵-۵۳ % در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند. همچنین طی تحقیقی در سال ۲۰۲۱ پیروی از رژیم غذایی باعث بهبود عملکرد شناختی در افراد مورد آزمایش قرار گرفت.

 

فواید و ریسک‌های رژیم غذایی MIND

شواهد نشان می‌دهد که رژیم غذایی MIND ممکن است برای بسیاری از افراد مفید باشد. این رژیم غذایی علاوه بر کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل، به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و حتی برخی از انواع سرطان کمک می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان داد که پیروی از این رژیم غذایی باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می‌شود.

عوامل زیادی در ابتلا به آلزایمر دخالت دارند. اگرچه نمی‌توان برخی از عوامل مانند زمینه ژنتیکی ابتلا به آلزایمر را نادیده گرفت اما می‌توان تأثیر سایر عوامل را با سبک زندگی سالم کاهش داد و از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کرد که این رژیم سعی می‌کند با ارائه برنامه غذایی مناسب به افراد کمک کند که از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند. همچنین تا این لحظه گزارشی مرتبط با ریسک‌ها و خطرات این رژیم غذایی ارائه نشده است اما قبل از هرگونه تغییر در برنامه غذایی خود بهتر است که با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

باید ها و نباید های رژیم غذایی MIND

در ابتدا ۹ ماده غذایی که استفاده از آن‌ها در رژیم غذایی MIND توصیه می‌شود آورده شده است:

سبزیجات برگدار سبز
سایر سبزیجات
انواع توت
آجیل
روغن زیتون
غلات کامل
ماهی
لوبیا
مرغ

این رژیم غذایی همچنین مصرف بعضی از مواد غذایی را منع می‌کند که در ادامه آورده شده‌اند:

استفاده بیشتر از ۱ قاشق غذاخوری کره در هفته
استفاده بیشتر از ۱ وعده پنیر در هفته
مصرف بیش از ۴ وعده گوشت قرمز در هفته
مصرف بیش از ۵ وعده شیرینی در هفته

 

سخن پایانی

رژیم غذایی MIND ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH است. این رژیم غذایی فرد را به مصرف مواد غذایی مانند غلات کامل، سبزیجات، مرغ و ماهی تشویق می‌کند و فرد در مصرف سایر غذاها، مانند غذاهایی با چربی‌های اشباع شده و قند محدود می‌کند. این رژیم غذایی انعطاف‌پذیری بالایی دارد و بر گروه خاصی از مواد غذایی تمرکز دارد.

پیروی از این رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی بعضی از سرطان‌ها مرتبط است. این الگو غذایی ممکن است مکمل سایر عوامل سبک زندگی سالم مانند ورزش و تمرین‌های شناختی باشد و به سلامت مغز کمک کند.

نوشته رژیم غذایی MIND و نقش آن در پیشگیری از آلزایمر اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید