روشهای موثر جلوگیری از پیری پوست

امروزه زیبایی و حفظ سلامت پوست برای افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما تحت تاثیر محیطی از جمله افزایش سن، پوست دچار نشانه‌های از پیری می‌شود. در صورت آشنایی با روشهای موثر جلوگیری از پیری پوست به سادگی می‌توانید در زمینه جوانسازی و بازگشت شادابی و طراوت به پوست خود تلاش کنید. در ادامه این مقاله با ارائه روش‌های کاربردی به شما کمک خواهیم کرد که همواره پوست نرم و لطیفی داشته باشید و روند پیری پوست صورت و دست خود را به تعویق بیاندازید.

پیری پوست چیست؟

اغلب افراد فکر می‌کنند که یکی از عوامل اصلی پیری پوست، افزایش سن است. اما در بسیاری از مواقع نشانه‌های پیری با چین و چروک‌های سطحی و عمیقی در افراد با سن پایین نیز زودتر از موعد نمایان می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، تولید و عرضه محصولات مراقبتی متنوع برای حفاظت از پوست و مو بسیاری از نشانه‌های پیری پوست قابل پیشگیری و درمان هستند.

در این بین عوامل بسیاری مانند سبک زندگی، رژیم غذایی روزانه، استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی‌های الکلی، تابش مستقیم نور خورشید و کمبود خواب می‌توانند روند پیری پوست را سرعت ببخشند.

علائم پیری پوست

ایجاد لک‌های پوستی روی صورت و دست‌ها
افتادگی پوست پلک و صورت
چین و چروک‌ها
کم آب شدن پوست و ترک خوردن آن
خشکی، حساسیت و التهاب پوست
تیرگی و کبودی زیر چشم

روش‌های موثر جلوگیری از پیری پوست

اگر علائم و نشانه‌های پیری پوست را در چهره خود مشاهده کردید، با استفاده از محصولات مراقبتی تخصصی پوست، می‌توانید به درمان پیری زودرس پوست بپردازید. بنابر نظر پزشکان متخصص پوست و مو، روش‌های موثر جلوگیری از پیری پوست شامل موارد زیر است:

۱.      محافظت از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید

یکی از روش‌های موثر جلوگیری از پوست که به جوان نگه داشتن صورت کمک قابل توجهی می‌کند محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF مناسب است. به طوری که ۲۰ دقیقه قبل از خروج از منزل باید کرم ضد آفتاب بزنید تا از آفتاب سوختگی، چین و چروک و بروز لک روی پوست خود پیشگیری کنید. همچنین استفاده از کلاه آفتابی و عینک دودی نیز ایده مناسبی برای آفتاب سوختگی است.

۲.      استفاده از کرم‌های مرطوب کننده

افرادی که دارای پوست خشک و حساس هستند، باید از مرطوب کننده‌های مناسب استفاده کنند تا چین و چروک‌ها خود را پنهان کنند. این اقدام در شادابی پوست بسیار موثر است و به پوست‌هایی که دارای چربی کمتری هستند، آبرسانی کرده و رطوبت آنها را حفظ می‌کند.

۳.      استفاده از کرم لایه بردار مناسب

اگر به دلیل آسیب‌های ناشی از نور خورشید و عوامل دیگر دچار جوش، آکنه، لکه، چین و چروک روی پوست خود شده‌اید، بهترین راه برای جلوگیری از پیری پوست، استفاده از کرم‌های لایه‌بردار است. این کرم‌ها می‌توانند پوست آسیب دیده را ترمیم کنند و با از بین بردن سلول‌های مرده پوست روند پیری را به تعویق بیاندازند.

۴.      شستشوی روزانه پوست از روشهای موثر جلوگیری از پیری پوست

یکی دیگر از روش‌های موثر جلوگیری از پیری پوست این است که روزانه حداقل دو بار صورت خود را با شوینده مناسب بشویید. تعریق شدید باعث تحریک پوست شده و روند پیری پوست را سرعت می‌بخشد، پس شستشوی مداوم پوست را در روتین روزانه خود رعایت کنید. شستشوی ملایم پوست علاوه بر اینکه آلودگی‌ها را از بین می‌برد، چربی‌های اضافی و مواد آرایشی را از سطح پوست پاک کرده و از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند.

۵.      استفاده از سرم‌های حاوی ویتامین‌ برای جوانسازی پوست

لازم است بدانید که ویتامین‌ها نقش مهمی در حفظ جوانی و شادابی پوست دارند. از این رو اغلب پزشکان متخصص پوست و مو، مصرف سرم‌های حاوی ویتامین‌های A,C,E را برای جوانسازی پوست را توصیه می‌کنند. این سرم‌ها نقش مرطوب‌ کننده، ترمیم کننده و آبرسانی قوی دارند و روی جوانی پوست افراد تاثیر بسزایی می‌گذارند.

۶.      تزریق ژل و بوتاکس

یکی از راه‌های موثر برای مقابله با پیری پوست، تزریق ژل یا بوتاکس برای درمان خطوط پیشانی، خط خنده و اخم است. این اقدام حرکات اضافی عضلات پوست را محدود می‌کند و از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند.

۷.      حذف حرکات اضافی و تکراری پوست صورت

حالت چهره و حرکات ماهیچه‌های زیر بافت پوست نقش مهمی در ایجاد چین و چروک و تغییر ظاهر چهره افراد دارد. چین و چروک‌های اطراف چشم، خطوط اخم و خنده نشانه‌های پیری پوست است، پس سعی کنید با استفاده از محصولات مراقبتی مناسب و تغییر عادات خود از پیری پوست خود جلوگیری کنید.

۸.      ترک سیگار و نوشیدن الکل

سیگار کشیدن علاوه بر اینکه برای سلامتی بدن مضر است، سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهد. پس یکی از روشهای موثر جلوگیری از پیری پوست، کاهش چین و چروک و تیرگی پوست، ترک سیگار است. همچنین نوشیدن الکل، پوست را کم ‌آب و تیره می‌کند و باعث می‌شود چهره افراد پیرتر به نظر برسد.

۹.      داشتن رژیم غذایی سالم از روشهای موثر جلوگیری از پیری پوست

رژیم غذایی تاثیر بسزایی در پیری زودرس پوست دارد. پس برای حفظ سلامتی پوست و جلوگیری از پیری آن، استفاده از میوه و سبزیجات تازه و غذاهای حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن را در اولویت قرار دهید. رژیم غذایی دارای قند و چربی زیاد و سایر کربوهیدرات‌‎های تصفیه شده می‌تواند روند پیری پوست را جلو بیاندازد.

۱۰.  ورزش کنید

ورزش نکردن و تحرک کم باعث چاقی و افتادگی پوست می‌شود، پس برای جوان ماندن پوست خود ورزش کنید. ورزش کردن باعث افزایش گردش خون در رگ‌های زیر پوستی شده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

۱۱.  داشتن خواب کافی

در زمان استراحت و خواب، پوست فرصت کافی برای بازسازی را پیدا می‌کند. پس در طول شب حداقل ۷ تا ۸ ساعت بخوابید تا صبح بعد از بیدار شدن، پوست درخشان و شفاف خود را ببینید. در صورت نداشتن خواب کافی، زیر چشم‌ها گود و تیره می‌شود و چین و چروک‌هایی روی پوست بروز می‌کند. برخی از این چین و چروک‌ها دائمی هستند و به سادگی از بین نمی‌روند.

کلام آخر

حال که روشهای موثر جلوگیری از پیری پوست را دانستید، برای یک دوره مناسب این روش‌ها را امتحان کنید و نتیجه آن را روی پوست صورت، گردن و دست‌های خود مشاهده کنید. اگر در این زمینه تجربیات و نظراتی دارید آنها را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

کلمه کلیدی: روشهای موثر جلوگیری از پیری پوست

 

کلینیک پوست و مو سینایار

نوشته روشهای موثر جلوگیری از پیری پوست اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید