روشهای جلوگیری از جوش و آکنه

روشهای جلوگیری از جوش و آکنه

جوش و آکنه تحت تاثیر عوامل مختلفی روی پوست صورت افراد نمایان می‌شوند و زیبایی چهره را از بین می‌برند. اغلب نوجوانان و جوانی که در سنین بلوغ قرار می‌گیرند و حتی برخی از بزرگسالان با این عارضه‌های پوستی درگیر هستند که با تغییر عادات بهداشتی، تمیز کردن منظم پوست و انتخاب دقیق محصولات مراقبت از پوست می‌توان از بروز بسیاری از این جوش‌های سرسیاه، سرسفید و کیست‌های ملتهب جلوگیری کرد. در این مقاله قصد داریم روشهای جلوگیری از جوش و آکنه را مورد بررسی قرار دهیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن از شر این عارضه خلاص شوید، پس با ما تا انتها همراه شوید.

دلایل بروز جوش و آکنه در صورت

جوش و آکنه یکی از بدترین مشکلات پوستی است که هر کسی ممکن است در طول زندگی خود برای یک دوره کوتاه مدت یا بلند مدت آن را تجربه کند. دلایل مختلفی  در بروز این عارضه پوستی دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابتلا به برخی از بیماری‌ها
عدم رعایت بهداشت و تماس پوست صورت با مواد آلوده
ترشح بیش از حد چربی
وجود سلول‌ها و پوست‌های مرده
مسدود بودن منافذ پوست
عوامل ژنتیکی
قرار گرفتن در معرض تابش زیاد از حد نور خورشید
مصرف داروهای خاص
مصرف لوازم آرایشی چرب و روغنی
پوشیدن لباس‌های تنگ
وجود اختلالات هورمونی

در صورت رعایت برخی از مراقبت‌های بهداشتی می‌توان از بروز آکنه جلوگیری کرد و شاهد کاهش تعداد جوش‌ها روی پوست بود.

روشهای جلوگیری از جوش و آکنه

برای رها شدن از شر جوش و آکنه و پاکسازی پوست صورت خود بهتر است، روش‌های جلوگیری از جوش و آکنه در ادامه به آنها پرداخته شده است را رعایت کنید.

شستشوی مرتب و روزانه پوست صورت

یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از بروز جوش، شستن روزانه پوست با پاک کننده مناسب است. پس بهتر است، روزانه دو مرتبه صورت خود را آب ولرم بشویید. در واقع شستن پوست در صبح‌ها پس از بیدار شدن و شب‌ها قبل از خواب را در اولویت قرار دهید تا با حذف چربی اضافی پوست و سایر آلودگی‌ها مانع ایجاد جوش شوید.

استفاده از ضدآفتاب با SPF مناسب

استفاده از کرم ضدآفتاب‌ با SPF مناسب و بدون چربی و دارای عبارت غیرکومدون‌زا نقش مهمی در بروز جوش و جلوگیری از پیری پوست دارند. پس برای حفاظت از پوست خود در برابر اشعه‌های UVA و UVB بهتر است در تمام فصول سال بعد از استفاده از کرم ضدآفتاب روی پوست صورت در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار بگیرید.

استفاده از سرم‌های پوستی

استفاده از سرم با خاصیت آنتی‌اکسیدان‌ قوی را در برنامه روتین پوستی خود قرار دهید. این محصولات میزان کلاژن‌سازی در پوست را افزایش می‌دهند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند، در نتیجه پوست افراد جوان و مستحکم می‌شود. برای کسب نتیجه بهتر، باید سرم را روی پوست تمیز و شسته شده قرار دهید و بعد از آن کرم ضدآفتاب یا کرم مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید تا ضمن آبرسانی، رطوبت پوست حفظ شود.

روشهای جلوگیری از جوش و آکنه| پاک کردن آرایش از روی صورت قبل از خواب

یکی دیگر از روشهای جلوگیری از جوش و آکنه این است که شب‌ها قل از خواب حتما آرایش صورت خود را با شوینده مناسب پاک کنید. باقی ماندن لوازم آرایشی روی پوست سبب مسدود شدن منافذ شده و می‌تواند منجر به خشکی پوست و بروز جوش و آکنه شود.

استفاده از کرم لایه‌بردار

برای حفظ سلامت و شادابی پوست و پیشگیری از بروز جوش و آکنه باید پوست خود را یک یا دو بار در هفته لایه‌برداری کنید. در صورت استفاده از کرم لایه‌بردار صورت، سلول‌های مرده پوست که باعث مسدود شدن منافذ آن شده‌اند، از بین می‌روند. برای کسب نتیجه بهتر، این کار را بعد از استحمام و شستن پوست صورت انجام دهید تا به خوبی سلول‌های مرده از سطح پوست جدا شده و منافذ آن تمیز شوند. در این رابطه استفاده از لایه‌بردارهای حاوی ترکیباتی مانند سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید توصیه می‌شود.

پاکسازی یا تعویض براش‌های آرایشی

براش‌ها، اسفنج و فرچه‌های آرایشی مکان مناسبی برای تجمع باکتری‌ها و سایر آلودگی‌ها هستند و در صورت عدم شستشوی منظم، منبع ایجاد جوش و آکنه روی پوست صورت به شمار می‌روند. پس از روشهای جلوگیری از جوش و آکنه این است که هر دو تا سه هفته یکبار براش‌های آرایشی خود را پاکسازی یا تعویض کنید. برای این کار درون یک ظرف مناسب شامپو و یک پاک کننده ملایم صورت بریزید و با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس براش‌ها را چند ساعتی درون آن قرار دهید تا با قرار دادن در معرض هوای آزاد، اجازه دهید تا خشک شوند.

روشهای جلوگیری از جوش و آکنه| استفاده از کرم مرطوب‌ کننده

اغلب کرم‌ها و لوسیون‌ها به دلیل داشتن ترکیبات خاص می‌توانند یک سد دفاعی روی سطح پوست برای جوش و آکنه ایجاد کنند. پس زمانی که پوست شما نیمه خشک و نم‌دار است جهت حفظ رطوبت در آن، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید تا برای مدت زمان طولانی‌تری پوست شما مرطوب بماند. البته اگر پوست چرب مستعد جوش و آکنه دارید باید از کرم مرطوب ‌کننده بدون چربی و مناسب پوست چرب استفاده کنید.

داشتن تغذیه سالم

رژیم غذایی حاوی چربی و کربوهیدرات زیاد عامل اصل بروز چین ‌و چروک و آکنه روی پوست است. پس برای جوان نگه داشتن سلول‌های پوستی و جلوگیری از بروز جوش و آکنه از مواد غذایی کم‌چرب و گیاهی استفاده کنید تا حالت ارتجاعی پوست نیز حفظ شود. استفاده از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین C و آب فراوان می‌تواند آسیب‌های پوست شما را کاهش دهد. در این بین مصرف محصولات لبنی باعث تحریک غذد چربی و منافذ پوست شده و احتمال ایجاد جوش و آکنه را افزایش می‌دهند.

کلام آخر

بسیاری از افراد به دلایل ارثی و ژنتیکی، اختلالات هورمونی و آلودگی بیش از حد پوست دچار جوش و آکنه می‌شوند. روشهای جلوگیری از جوش و آکنه اعم از شستشوی روزانه پوست صورت، استفاده از کرم لایه‌بردار، پاکسازی آرایش از روی پوست و غیره به این افراد کمک می‌کند تا پوستی شفاف و شاداب و بدون جوش داشته باشند. در صورت داشتن روشی موثر در کاهش عارضه پوستی اعم از جوش و آکنه آنها را با ما در میان بگذارید.

مشاهده رزومه: کلینیک پوست و مو سینایار

نوشته روشهای جلوگیری از جوش و آکنه اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید