ترمیم موهای آسیب دیده درخانه

ترمیم موهای آسیب دیده درخانه

داشتن موهای سوخته یا آسیب دیده از مواردی است که باعث کاهش اعتماد به نفس در خانم‌ها می‌شود. خیلی از افراد فکر می‌کنند که چنین موهایی دیگر قابل ترمیم نیستند؛ ولی اشتباه می‌کنند. امروزه روشهای ترمیم موهای آسیب دیده بسیار گسترده‌تر و پیشرفته‌تر از قبل شده و دیگر لازم نیست نگران ظاهر بد آنها باشید. در ادامه به این روش‌ها می‌پردازیم.

به چه مویی آسیب دیده گفته می‌شود؟

هنگامی که مو در معرض عوامل شیمیایی، گرما و یا اصطکاک قرار بگیرد دچار تغییراتی می‌شود. این تغییرات خود را به‌صورت ترک‌هایی روی لایه بیرونی مو نشان می‌دهند که به آن کوتیکول می‌گویند. آسیب به کوتیکول باعث خشکی، شکنندگی، کدری و وزشدن مو می‌شود و اگر این مشکل به‌موقع برطرف نشود تمامی سلول‌های مو به‌اصطلاح می‌میرند و دیگر قابل ترمیم نیستند.

همچنین به غیر از مواردی که گفته شد، تغییرات ناگهانی آب‌وهوا هم می‌توانند عاملی برای آسیب مو باشند که این مورد بیشتر خود را با وزشدن بیش از حد موها نشان می‌دهد.

نشانه‌های موی آسیب دیده

قبل از هر چیز بهتر است به نشانه­های یک موی آسیب دیده بپردازیم. اگر شما هم هر یک از این علائم را در موی خود مشاهده می‌کنید بهتر است هرچه سریع‌تر به درمان آن فکر کنید.

شکنندگی و خشکی شدید

اصولاً هرگونه تغییر در فرم و حالت موها نشانه‌ای از آسیب است و خشکی و شکنندگی هم از همین دسته تغییرات هستند. این مشکل تحت‌تأثیر عوامل زیادی مانند استفاده بیش از حد از سشوار و جلوگیری از خشک ‌شدن مو به طور طبیعی، شانه‌زدن بیش از حد، بستن مو برای مدت طولانی، استفاده کردن از مقدار زیادی شامپو، کم‌کاری تیروئید و استفاده‌ نکردن از نرم‌کننده‌ها رخ می‌دهد.

خشکی مو باعث می‌شود که موهای شما حالت نگیرند و هرکدام ساز خودشان را بزنند! در این حالت احتمال مبتلا شدن به موخوره هم زیاد می‌شود پس بهتر است هرچه سریع‌تر به درمان آن بپردازید.

موخوره یا دوشاخه شدن مو

هنگامی که انتهای مو دوشاخه می‌شود و شکاف برمی‌دارد به آن موخوره گفته می‌شود. در این حالت به کوتیکول مو آسیب وارد شده و اگر این مشکل به‌موقع برطرف نشود، شکاف‌ها تا ریشه مو پیش می‌روند و دیگر راهی برای ترمیم نیست. موخوره همواره با خشکی مو نیز همراه است اما نگران این مشکل نباشید؛ چون به زودی با روشهای ترمیم موهای آسیب دیده آشنا می­شوید.

نازک شدن مو

نازک شدن مو در اثر عواملی مانند استرس، بارداری، مصرف داروهای شیمیایی و سن رخ می‌دهد. در این حالت حجم موها کمتر به نظر می‌رسند. همچنین نازک شدن باعث می‌شود که مو به ‌راحتی در معرض سایر مشکلات هم قرار بگیرد؛ چون ضعیف شده است.

ریزش مو

از مشکلات بسیار رایج مو می‌توان به ریزش مو اشاره کرد. موهای ما به طور طبیعی در طول روز ریزش دارند و موهای جدیدی به جای آنها رشد می‌کنند؛ اما اگر این ریزش بیش از حد طبیعی خود باشد از حجم مو کاسته شده و کف سر پیدا می‌شود. این مشکل معمولاً به دلیل کمبود ویتامین رخ می‌دهد و با مصرف داروهای تقویتی و زیر نظر پزشک قابل‌درمان است.

وزشدن مو

وز شدن از دیگر نشانه‌های آسیب مو است. این مشکل به دلایل مختلفی مانند شرایط خشک آب ‌و هوایی، شرجی و طوبت بیش از حد هوا، موخوره و استفاده از روسری یا مقنعه‌هایی با پارچه‌های پلاستیکی رخ می‌دهد.

عوامل آسیب به مو

برای درمان و ترمیم یک موی آسیب دیده ابتدا باید عوامل آن را شناسایی و حذف کنید. به غیر از مواردی که پیش‌تر گفتیم باعث آسیب به مو می‌شوند، در این قسمت می‌خواهیم عوامل دیگری را نیز نام ببریم.

استفاده نادرست از وسایل حرارتی مانند سشوار
دکلره کردن
رنگ‌کردن مو بیش از حد
کمبود ویتامین
خوابیدن با موهای باز
شانه‌زدن اشتباه و غیراصولی
کلر استخر
نور خورشید

روشهای ترمیم موهای آسیب دیده در خانه

درمان‌های خانگی همواره راهی آسان و بی‌دردسر برای حل مشکل بوده‌اند. اگر شما هم به دنبال روشهای ترمیم موهای آسیب دیده در خانه هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

از مصرف سبزیجات غافل نشوید

هر آنچه که در طول روز مصرف می‌کنید روی بدن شما تأثیر می‌گذارد. حال اگر در وعده‌های غذایی روزانه خود، مقدار مناسبی از اسفناج و جوانه‌های گندم، ماش، عدس و یا جو را مصرف کنید باعث تقویت موهایتان می‌شوند.

ترکیب شامپو با تخم‌مرغ

ارزان‌ترین و راحت‌ترین راه برای خلاص‌شدن از وز شدگی مو تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ مانند یک نرم‌کننده عمل می‌کند پس هفته‌ای دو بار به مقدار شامپویی که مصرف می‌کنید تخم‌مرغ اضافه کنید.

ماسک کره برای نرم کردن مو

از دیگر نرم‌کننده‌های خانگی می‌توان به کره اشاره کرد. به نسبت حجم موهایتان مقداری کره آب شده روی سر بگذارید و سپس از کلاه مخصوص استفاده کنید. پس از گذشت نیم ساعت شستشو دهید.

ماسک روغن زیتون و بادام

روغن زیتون و روغن بادام هر دو تأثیر فوق‌العاده‌ای روی مو دارند؛ حال اگر این دو روغن را مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی سر خود بگذارید شاهد تأثیر دو برابر آن خواهید بود.

داروهای تقویتی

مشکلات مو اغلب به دلیل کمبود آهن، پروتئین و یا بعضی ویتامین‌ها رخ می‌دهند. هرچند که مصرف داروهای مربوطه باید زیر نظر پزشک باشد؛ اما می‌توانید در خانه هم جایگزینی برای آنها پیدا کنید؛ مانند مصرف گوشت قرمز، تخم‌مرغ، حبوبات و میوه­های خشک.

درمان سالنی موهای آسیب دیده

امروزه در بسیاری از سالن‌های زیبایی خدمات درمانی مو هم ارائه می‌شود و شما با مراجعه‌کردن به این سالن‌ها می‌توانید از آنها بهره بگیرید. از جمله این درمان‌ها می‌توان به ویتامینه کردن مو، کراتینه، اوزون تراپی و بوتاکس اشاره کرد.

درمان‌های پزشکی

از دیگر درمان‌های اصولی مو می‌توان به مزوتراپی و PRP اشاره کرد. در مزوتراپی مواد مغذی و ویتامین‌های موردنیاز به پوست سر تزریق می‌شوند؛ ولی در PRP مقدار مشخصی خون از بازو گرفته شده و پس اعمال فرایندهایی بر روی آن، به پوست سر تزریق می‌شود. هر دو این روش‌ها باید با مشورت و زیر نظر پزشک انجام شوند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به روشهای ترمیم موهای آسیب دیده پرداختیم. خشکی و شکنندگی، موخوره، نازک شدن، وز شدن و ریزش مو از نشانه‌های آسیب مو هستند. شما می‌توانید برای درمان موی خود از روش‌های خانگی مانند انواع ماسک‌های خانگی و رژیم غذایی مناسب استفاده کنید. درمان‌های سالنی مانند ویتامینه، کراتینه و اوزون تراپی هم مناسب هستند. همچنین می‌توانید با مراجعه به پزشک از درمان‌های مربوطه بهره ببرید. امیدواریم این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

نویسنده: دکتر مینا رضایی

نوشته ترمیم موهای آسیب دیده درخانه اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید