تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست

امروزه همه افراد می‌دانند که مواد غذایی و خوراکی‌هایی که در طول روز به مصرف آنها عادت دارند، تاثیر مستقیمی در کیفیت و سلامت بدن و پوست آنها دارد.. چرا که پوست انسان برای حفظ زیبایی و طراوت خود نیاز به مواد مغذی و حیاتی مانند ویتامین‌ها، اکسیژن و آب دارد که با خوردن میوه و سبزیجات و غذاهای مفید تامین می‌شود. با خواندن این مقاله که به بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست می‌پردازد با مواد غذایی و میوه‌هایی که روی سلامت و زیبایی پوست تاثیر می‌گذارند، آشنا خواهید شد.

بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست

از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر حفظ شادابی پوست می‌توان به ورزش کردن، خواب کافی، نوشیدن آب فراوان و رژیم غذایی مناسب اشاره کرد. بر این اساس بهترین رژیم غذایی برای پوست، باید حاوی میوه و سبزیجات، چربی‌های سالم، ویتامین‌های C و E، مواد معدنی مانند زینک و روی و غیره باشد.

در صورتی که افراد از رژیم غذایی ناسالم پیروی کنند و آب کمتری بنوشند، رنگ پوست آنها به مرور زمان تیره و کدر شده و با خشکی پوست نیز دچار پیری می‌شوند. در این راستا بسیاری از مشکلات پوستی اعم از خشکی، اگزما، جوش و آکنه و لک‌های پوستی ناشی از رژیم غذایی نادرست است. همچنین افتادگی پوست و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست نیز تحت تاثیر رژیم غذایی بروز می‌کند. پس اگر با مشکلاتی پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، ریشه اصلی آن را در رژیم غذایی خود ببینید و نسبت به اصلاح آن اقدام کنید.

رژیم غذایی مناسب برای حفظ زیبایی و سلامت پوست

اغلب افراد از تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست خود غافل هستند یا اینکه اطلاعات چندانی درباره آن ندارند و هر ماده غذایی و خوراکی را مصرف می‌کنند. در حالی که برای داشتن پوست زیبا باید مواد غذایی زیر را متناسب با نوع پوست در رژیم غذایی خود قرار دهید تا به جوانسازی پوست خود کمک کنید.

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست|تغذیه مناسب برای پوست جوش‌دار

بروز جوش و آکنه در سن بلوغ و حتی بزرگسالی از عوامل مخدوش کننده زیبایی پوست است. در این رابطه رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های شیرین و چرب مانند شیرینی و شکلات باعث تشدید جوش‌های پوستی می‌شود. همچنین افرادی که مستعد آکنه هستند باید مصرف لبنیات را محدود کنند چرا که کربوهیدرات موجود در شیر زمینه تغییرات هورمون‌های رشد را فراهم می‌سازد و باعث بروز جوش و آکنه می‌شود. پس افراد دارای پوست جوش‌دار، باید مصرف قند و شکر را محدود کرده و کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

رژیم غذایی مناسب برای پوست خشک

افرادی که به صورت مداوم نسبت به شستشوی پوست خود با مواد شوینده نامناسب اقدام می‌کنند، باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست خود شده و پوست آنها خشک و پوسته پوسته می‌شود. پس اگر پوست خشکی دارید باید از شوینده‌ها و تونرهای ملایم که خاصیت مرطوب‌کنندگی و آب‌رسانی دارند استفاده کنید. همچنین از تغذیه مناسب برای پوست خشک مانند شیر، عسل، روغن نارگیل، روغن زیتون و سویا، چای سبز و غیره استفاده کنید. این مواد غذایی ضمن حفظ رطوبت پوست، بیماری‌های پوستی مثل اگزما، جوش و آکنه را از روی پوست را بهبود می‌بخشند.

تغذیه مناسب برای حفظ شفافیت پوست

در ادامه بررسی موضوع تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست باید گفت که بسیاری از عوامل محیطی مانند مواد غذایی، آلودگی و تابش نور آفتاب باعث کدر شدن رنگ پوست می‌شوند. بنابراین با مصرف چند ماده غذایی مفید و استفاده از محصولات مراقبت پوستی و کرم‌های ضدآفتاب‌ می‌توانید دوباره شفافیت و سلامت پوست خود را بازیابید. در این بین مصرف میوه و سبزیجات و مواد خوراکی مانند هندوانه، خیار، لیمو، پرتقال، گوجه فرنگی، چغندر، دانه کنجد، ماهی و ماست باعث شفافیت و درخشندگی بیشتر پوست می‌شوند.

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست| تغذیه مناسب برای پوست چرب

تغذیه نقش مهمی در چرب شدن سطح پوست صورت و بدن دارد. پس بهترین راه برای حفظ و تنظیم میزان ترشح غده‌های چربی پوست این است که از مصرف خوراکی‌های چرب خودداری کنید. از غذاهای مفید برای افرادی دارای پوست چرب می‌توان به فیبر، موز خیار، آووکادو، گریپ فروت، آجیل‌ها، آب فراوان و آرد و برنج سبوس‌دار اشاره کرد.

در این بین مصرف مواد غذایی مانند گوشت چرب، کافئین، نوشیدنی‌های گازدار، الکل، نمک و ادویه زیاد، آرد غنی شده، شکر مصنوعی، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و غیره باعث افزایش چربی در پوست شده و باید آنها را از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنید.

رژیم‌ غذایی مناسب برای جوانسازی پوست

مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب و ویتامینA  و E به جوانسازی پوست کمک می‌کنند. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان از ماهی نام برد که دارای یک روغن خاص است و باعث تقویت و درخشندگی پوست می‌شود. از دیگر مواد غذایی موثر در جوانسازی پوست می‌توان به فندق و بادام، هویج، سیب زمینی، کدو تنبل، کلم بروکلی، اسفناج و کلم پیچ اشاره کرد.

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست| غذاهای مفید برای حفظ سلامت پوست صورت

همانطور که در بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست بیان شد، در صورتی که مواد غذایی خاصی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید، زیبایی و سلامت پوست خود را تضمین خواهید کرد. بسیاری از این مواد غذایی‌ و خوراکی‌ها به صورت موضعی و در قالب ماسک صورت قابلیت استفاده دارند.

گوجه فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ بالایی است و از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت می‌کند.
بادام خوراکی، شیر بادام یا روغن بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین E است و بسیاری از مشکلات پوستی مانند تورم، التهابات پوستی، اگزما و آکنه را برطرف می‌کند.
آووکادو سرشار از ویتامین‌های C، K، E، مواد معدنی منیزیم و پتاسیم بوده که به حفظ رطوبت پوست و رفع چین و چروک‌ها کمک می‌نماید.
اسفناج به عنوان یک خوراکی ضدپیری حاوی بتاکاروتن و ویتامین A است و به حفظ رطوبت و رفع چین و چروک‌های پوست کمک می‌کند.
گردو، سرشار از اسیدهای چرب است و باععث حفظ رطوبت پوست می‌شود.
زردچوبه خاصیت ضدالتهابی و پاکسازی دارد و لکه‌های پوستی، جوش و آکنه را از بین می‌برد.
کلم بروکلی حاوی ویتامین C و E بوده و به کلاژن‌سازی پوست کمک می‌کند.
مصرف شکلات تلخ باعث بهبود گردش خون زیر پوست شده و ضمن حفظ رطوبت از بروز التهابات پوستی و علائم پیری جلوگیری می‌نماید.

کلام آخر

با توجه به مطالب بالا، تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست حقیقتی انکار‌ناپذیر است. پس برای تقویت و حفظ شادابی پوست سعی کنید تغذیه سالم را در روتین روزانه خود قرار دهید و از بهترین مکمل‌ها برای کمبود تغذیه‌ای خود استفاده کنید.

مشاهده رزومه: دکتر آتسا اقبال نژاد

نوشته تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید