تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران

زمانی که افراد برای جراحی بینی اقدام می‌کنند، یکی از نگرانی‌ها و سوالات بسیار مهم آنها این است که تنفس آنها بعد از جراحی بینی چگونه می‌شود؟ به طور کلی در پاسخ به این افراد باید گفت که اگر عمل رینوپلاستی بینی یا جراحی زیبایی بینی آنها توسط یک جراح متبحر و با مهارت انجام شده باشد و تمام تکنیک‌ها به صورت اصولی رعایت شود، عوارض ناشی از جراحی بینی به حداقل می‌رسد. با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله قصد داریم درباره تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران توضیحاتی را ارائه دهیم.

هدف بیماران از انجام جراحی بینی

به طور کلی هدف اصلی بیماران از انجام عمل جراحی بینی، داشتن یک فرم بینی مناسب برای از بین بردن نواقص ظاهری در چهره و رفع مشکلات خاص تنفسی است. اغلب بیمارانی که متقاضی رینوپلاستی بینی می‌شوند، با مشکلاتی همچون انحراف بینی، افتادگی نوک بینی، گرفتگی و انسداد آن، شکستگی بینی، حذف قوز و سایر مشکلات موجود در فرم بینی درگیر هستند. بر این اساس می‌توان گفت که یک جراح بینی از طریق عمل زیبایی سعی می‌کند که تمام این مشکلات را رفع کند.

علائم تنفسی ناشی از اختلال عملکرد بینی

مشکلاتی مانند پولیپ و انحراف بینی به شدت تنفس افراد را تحت تاثیر قرار داده و خود را با نشانه‌ها و مشکلات تنفسی بروز می‌دهند. در این شرایط لازم است تا با انجام عمل جراحی بینی با هدف درمانی برای رفع این مشکلات اقدام شود. البته برخی از افراد با وجود داشتن مشکلات تنفسی تمایل دارند که ضمن اصلاح شرایط تنفس و درمان اختلالات آن، یک جراحی زیبایی بینی نیز دهند. از شایع‌ترین علائم تنفسی که نیاز جراحی بینی را دو چندان می‌کند، شامل موارد زیر است:

گرفتگی یا انسداد بینی
مشکلات تنفسی ناشی از سوراخ‌های بینی
داشتن سردردهای مداوم
احساس فشار در ناحیه بینی
احساس درد و فشار در نواحی مختلف صورت

بررسی تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران

اغلب بیماران برای رفع مشکل تنفسی، عمل جراحی بینی را انتخاب می‌کنند که بنابر تشخیص جراج بینی بهترین روش درمانی با استفاده تکنیک‌های علم پزشکی پیشنهاد می‌شود. در ادامه به بررسی تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران خواهیم پرداخت. در صورتی که با برخی از علائم زیر درگیر هستید حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

رفع مشکل اندازه دریچه‌ بینی و دیواره‌های جانبی آن

قطعات غضروفی بسیار باریک وظیفه گردش جریان هوا در بینی افراد را برعهده دارند. بنابراین با استفاده از تکنیک‌های جراحی گاهی لازم است که برای حمایت دیواره‌های بینی، پیوند غضروف انجام شود. البته از طریق فرکانس‌های رادیویی در مطب پزشک و بدون انجام جراحی گسترده نیز می‌توان آسیب خفیف دیواره‌های جانبی را درمان کرد.

رفع مشکل چسبندگی بینی

برخی از افراد بعد از انجام جراحی بینی دچار مشکل تنفسی به‌ دلیل چسبندگی می‌شوند که به سادگی قابل درمان است. اما اگر چسبندگی در قیمت دریچه‌ داخلی رخ داده باشد، پزشک باید نسبت به پیوند غضروف اقدام کند.

رفع مشکل کوچک بودن پره‌های بینی

اگر در حین عمل بینی، اندازه‌ پره‌های بینی نامناسب شود و بیش از حد کوچک شوند، فرد دچار مشکل تنفسی خواهد شد. در این شرایط جراح بینی باید برای ترمیم و بزرگ کردن پره‌های بینی یک عمل دیگر انجام دهد.

رفع مشکل آلرژی و حساسیت

در صورتی‌ که بیمار بعد از جراحی بینی به‌ دلیل آلرژی دچار تنگی نفس شود، پزشک مصرف دارو‌های ضد حساسیت را برای او تجویز می‌کند.

رفع مشکل لخته‌های خونی

گاهی بیمار بعد از جراحی بینی دچار مشکل ایجاد لخته‌های خونی می‌شود که با استفاده از سرم‌ شستشو این مشکل به سادگی قابل درمان است.

تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران| رفع مشکل انسداد بینی

از دیگر مهم‌ترین تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران می‌توان به رفع مشکل انسداد بینی اشاره کرد که در صورت داشتن انسداد شدید باید عمل جراحی ترمیمی بینی با پیوند غضروف انجام شود. بنابر این در صورت داشتن هر یک از این علائم باید برای درمان اختلال تنفس با عمل جراحی اقدام کنید تا سلامتی خود را بازیابید.

نکات مهم درباره علائم تاثیرگذار روی تنفس بعد از عمل بینی

بعد از جراحی بینی و در دوره نقاهت، ایجاد خشکی و گرفتگی در بینی به دلیل جمع شدن مخاط و زخم‌های موجود در آن، بیماران را با مشکلات تنفسی مواجه می‌کند که امری کاملا طبیعی است. اما اگر جراح مهارت لازم را نداشته باشد احتمال ایجاد مشکلات تنفسی غیر قابل درمان نیز وجود دارد. پس باید در انتخاب جراح بینی نهایت دقت را داشته باشید تا دچار مشکلات تنفسی نشوید. در ادامه درباره علائم تاثیرگذار روی تنفس بعد از عمل بینی، نکات مهمی را ارائه خواهیم داد.

تورم بینی و مشکلات تنفسی

بعد از عمل بینی یکی از عوارض تنفسی که برای بیماران ایجاد می‌شود، ناشی از تورم پوشش و ساختار داخل بینی است. البته این مشکل موقتی است و با اتمام دوره نقاهت و رفع انسداد مجاری بینی، مشکلات تنفسی شما برطرف خواهد شد. اغلب تورم بینی ظرف ۷۲ ساعت افزایش یافته و تنها راه تنفسی از طریق دهان است. بعد از گذشت دو هفته بعد از عمل بینی از میزان تورم بینی کاسته شده و راه تنفسی باز خواهد شد.

تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران | ضرورت تمیز کردن داخل بینی

امروزه تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران بر کسی پوشیده نیست و افرادی که بعد از جراحی باز هم دچار مشکل تنفسی می‌شوند باید با انجام مراقبت‌های لازم دوره نقاهت خود را سپری کنند. اغلب بیماران بعد از جراحی دچار انسداد بینی شده و عملکرد تنفسی آنها مختل می‌شود. در این شرایط باید بنابر توصیه پزشک معالج بعد از ۴۸ ساعت از عمل جراحی، با استفاده از گوش پاک کن آغشته به پراکسی هیدروژن یا اسپری سالین نسبت به پاک کردن خون و بقایای خشک شده در بخش‌ داخل لبه‌های بینی و قسمت‌های عمیق داخل بینی اقدام کنید.

تشکیل اسکار در ساختار بینی

از دیگر عوامل نادری که سبب اختلال در تنفس از راه بینی بعد از جراحی زیبایی می‌شود، تشکیل اسکار در ساختار بینی است که البته با به‌ کارگیری تکنیک‌های پیشرفته در جراحی این مشکل به ندرت رخ می‌دهد.

کلام آخر

در این مقاله تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران را از زوایای مختلف اعم از قبل و بعد از عمل رینوپلاستی مورد بررسی قرار دادیم. بر این اساس برای کاهش عوارض و کسب نتیجه مطلوب باید در انتخاب پزشک معالج خود نهایت دقت را داشته باشید.

 

نویسنده: دکتر آتسا اقبال نژاد

نوشته تاثیر جراحی بینی بر تنفس و سلامت بیماران اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید