افرادی که آرتروز دارند بخوانند

آرتروز یک عارضه دردناک است که اضافه وزن و کم تحرکی از عوامل تشدید کننده آن هستند. این بیماری به دلیل فرسایش مفاصل بزرگ مانند مفصل زانوها که وزن بدن را تحمل می‌کنند، ایجاد شده و اغلب قابل درمان نیست اما می‌توان آن را تحت کنترل قرار داد تا فرد بتواند زندگی خود را به راحتی ادامه دهد. یکی از راه‌های مدیریت آرتروز انجام ورزش‌های خاص و جلسات فیزیوتراپی است. در این مقاله قصد داریم درباره تاثیر فیزیوتراپی در درمان آرتروز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

آرتروز چیست؟

آرتروز یا استئوآرتریت یک نوع بیماری مربوط به تخریب غضروف در مفاصل و تغییر شکل در آنها است که در اغلب بیماران مبتلا با علائمی مانند درد، التهاب و سفتی مفاصل، کاهش انعطاف‌پذیری و محدودیت حرکت، کاهش قدرت و غیره خود را نشان می‌دهد. ابتلا به آرتروز می‌تواند قبل و بعد از ۵۰ سالگی رخ دهد و مفاصل زانوها، لگن، دست‌ها، گردن و ستون فقرات بیشترین درگیری را خواهند داشت. در این بین زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به آرتروز هستند که می‌تواند ناشی از اضافه وزن و چاقی باشد. بر این اساس افرادی که مبتلا به آرتروز می‌شوند، ادامه زندگی برای آنها با چالش‌هایی همراه است که با انجام یکسری تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی می‌توانند این مشکل را به خوبی مدیریت کنند.

روش‌های تشخیص آرتروز

افراد دچار آرتریت بسته به نوع و شدت آن دچار علائمی مانند درد مفصل، سفتی مفصل، قرمزی، احساس گرما در مفصل و ورم می‌شوند. این افراد بعد از استراحت و بیدار شدن از خواب، احساس خستگی و خشکی در اندام‌های خود می‌کنند و به سختی راه می‌روند، اما بعد از مدتی روند راه رفتن آنها به حالت عادی باز می‌گردد. آرتروز توسط پزشک متخصص یا فیزیوتراپ علاوه بر معاینه فیزیکی با روش‌های زیر تشخیص داده می‌شود:

اشعه ایکس
تصویربرداری MRI
آزمایش خون

تاثیر فیزیوتراپی در درمان آرتروز

امروزه تاثیر فیزیوتراپی در درمان آرتروز بر کسی پوشیده نیست. هدف از انجام فیزیوتراپی در بیماران مبتلا به آرتروز، کاهش درد، کاهش التهابات مفصلی، تقویت غضروف مفاصل، بهبود قدرت عضلانی و جلوگیری از اعمال فشار بیشتر بر مفاصل آسیب دیده است.

بنابراین یک فیزیوتراپ با تجربه برای کاهش علائم آرتروز یکسری تمرینات خاص و توصیه‌هایی برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌دهد تا سلامت مفاصل بیماران بازیابد. البته علاوه بر فیزیوتراپی می‌توان از روش‌های درمانی دیگری مانند ماساژ و گرما برای بهبود آرتروز و کاهش درد مفاصل و عضلات آسیب دیده استفاده کرد. اما در این بین فیزیوتراپیست با استفاده تجهیزات خاص و تمرینات تقویتی سعی می‌کند که علائم آرتروز در مفاصل‌ آسیب دیده را کاهش دهد. فعالیت‌هایی که فیزیوتراپیست برای هر بیمار تجویز می‌کند به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید شرایط بیمار به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

به طور کلی لازم است بدانید که انجام فیزیوتراپی در هر مرحله از بیماری برای درمان و کنترل آرتروز بسیار مفید است. پس اگر به دنبال راهکارهایی برای کند کردن روند تخریب و پیشرفت آرتروز در مفاصل هستید یا در نوبت جراحی تعویض مفصل قرار دارید و حتی اگر جراحی تعویض مفصل را انجام داده‌اید باید جلسات فیزیوتراپی را تکمیل کنید تا به اهداف عملکردی خود برسید.

روش‌های درمان آرتروز با فیزیوتراپی

حال که به درک درستی درباره ضرورت و تاثیر فیزیوتراپی در درمان آرتروز رسیدید، لازم است بدانید که یک فیزیوتراپیست از روش‌های مختلف برای تسکین درد، تورم و ناراحتی بیماران استفاده می‌کند که شامل موارد زیر است:

تاثیر فیزیوتراپی در درمان آرتروز| تمرین درمانی با ورزشی

تمرینات ورزشی نقش بسیار مهمی در برنامه درمانی آرتروز دارد که به تقویت عضلات و مفاصل کمک قابل توجهی می‌کند. این فعالیت‌های ورزشی شامل تمرینات کششی، تمرینات تقویتی و تمرینات دامنه حرکتی است که سبب بهبود قدرت عضلات مفاصل مبتلا به آرتروز می‌شود و توانایی حرکتی بیماران را افزایش می‌دهد.

سرما و گرما درمانی

یکی از روش‌های درمانی دیگر برای تسکین علائم آرتروز استفاده از روش گرما درمانی است. به طوری که با قرار دادن کیسه آب گرم در ناحیه آسیب دیده سبب افزایش جریان خون می‌شود و از میزان و شدت درد بیمار کاسته می‌شود. همچنین در صورت قرار دادن کمپرس سرد روی مفصل درگیر آرتروز، مقداری از التهاب و ورم کاهش می‌یابد.

ماساژ درمانی

ماساژ یک روش درمانی موثر برای کاهش استرس و ریلکس کردن اندام‌های بدن است. در این روش فرد به مدت ۶۰ دقیقه مورد ماساژ درمانی قرار می‌گیرد تا مغز، عصب نواحی مورد نظر را تحریک کند و بیمار شرایط بهتری را احساس کند.

سوزن خشک در فیزیوتراپی

سوزن خشک یا درای نیدلینگ یک روش درمانی غیرتهاجمی و مدرن است که با هدف تسکین دردهای عضلانی انجام می‌شود. در این روش، چندین سوزن بسیار نازک، باریک، ظریف و کوتاه وارد سطح پوست بیمار می‌شود تا مغز تحریک شده و منجر به تولید هورمون مورد نظر شود. این روش غیر دارویی به رفع و درمان گرفتگی، اسپاسم عضلات و افزایش گردش خون در موضع مورد نظر کمک می‌کند. کسانی که از تاثیر فیزیوتراپی در درمان آرتروز آگاه هستند، اغلب موارد این روش را برای تسکین دردهای خود انتخاب می‌کنند.

مگنت تراپی

مگنت تراپی یا تحریک الکتریکی عصب از راه پوست یکی از روش‌های دیگر درمان آرتروز است که سبب مسدود کردن ارسال پیام درد از مفاصل به مغز می‌شود.

تاثیر فیزیوتراپی در درمان آرتروز| آب درمانی

بسیاری از پزشکان برای تسکین علائم آرتروز از آب استفاده می‌کنند. در این رابطه فیزیوتراپیست به بیماران انجام یکسری تمرینات تخصصی در آب با دمای ۳۳ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد را توصیه می‌کند. بنابراین در صورت انجام این تمرینات روند پیشرفت آرتروز تحت کنترل قرار می‌گیرد و با تسکین‌ دردهای عضلانی و مفصلی، کیفیت زندگی افراد بهبود می‌یاید.

کلام آخر

در این مقاله تاثیر فیزیوتراپی در درمان آرتروز و روش‌های مختلف برای تسکین درد مفاصل در بیماران مبتلا را مورد بررسی قرار دادیم. بر این اساس یکی از مناسب‌ترین و بهترین روش‌های درمانی برای افراد مبتلا به آرتروز زانو، گردن، دست، کمر و غیره استفاده از فیزیوتراپی است. در صورتی که بیمار با مراجعه به فیزیوتراپیست و انجام روش‌های درمانی که در این مطلب به آنها اشاره شد، نتواند مشکلات خود را کاهش دهد باید برای روش تهاجمی و جراحی تعویض مفصل آماده شود.

نویسنده: دکتر امیر حسین تاکی

نوشته افرادی که آرتروز دارند بخوانند اولین بار در مجله پزشک برتر. پدیدار شد.

متن دیدگاه‌ها

mood_bad
  • هیچ نظری ثبت نشده است.
  • یک نظر ارسال کنید